Zmniejszanie ryzyka zachorowania na raka

Czy mogę zrobić coś, by zmniejszyć swoje ryzyko zachorowania na raka? Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, by uchronić się od raka, jest utrzymywanie swojej wagi ciała na zdrowym poziomie. 

Twoje pytanie jest bardzo aktualne, a odpowiedź brzmi „Tak”. Pod koniec października 2007 World Cancer Research Fund (WCRF – Światowy Fundusz Badań nad Rakiem) opublikował bardzo ważny raport w tej sprawie. To najbardziej obszerny z opublikowanych raportów na temat związku raka z dietą, aktywnością fizyczną (ćwiczeniami fizycznymi) i wagą ciała. Podstawą do analizy było siedem tysięcy przeprowadzonych badań. Zespół, który stworzył ten raport składał się z 21 znanych na całym świecie naukowców. Wśród obserwatorów tych badań były takie organizacje, jak UNICEF, czy World Health Organization (WHO – Światowa Organizacja Zdrowia).

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, by uchronić się od raka, jest utrzymywanie swojej wagi ciała na zdrowym poziomie. Istnieją przekonujące dowody, że co najmniej 6 rodzajów raka ma związek z tłuszczem w ciele. Są to między innymi rak jelita grubego (rak odbytu) i rak piersi, który występuje po menopauzie.

WCRF zaleca, by być szczupłym (w zdrowych granicach), oraz by unikać przybierania na wadze w wieku dorosłym. Jeśli ktoś ma nadwagę, powinien zacząć się odchudzać. To postanowienie na całe życie i czasem wymaga walki! Wiemy to z własnego doświadczenia.

  • Przetworzone mięso zwiększa ryzyko zachorowania na raka odbytu
  • Istnieją silne dowody na to, że czerwone mięso powoduje raka odbytu.
  • WCRF bardzo poleca karmienie piersią. Doradza matkom, by do 6 miesiąca życia dziecka karmiły je piersią. Po tym czasie zachęca je, by karmienie piersią było częścią karmienia dziecka (uzupełniające karmienie piersią). Karmienie piersią pomaga chronić matkę przed rakiem piersi. Prawdopodobnie pomaga również chronić dziecko przed otyłością.
  • Suplementy diety nie są zalecane w ochronie przed rakiem. Przedstawialiśmy już badania dowodzące, że takie substancje, jak beta-karoten, przyjmowane jako suplement, mogą zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka.
  • Dziś mamy o wiele silniejsze dowody niż kiedyś, na to że alkohol powoduje raka. To kładzie nacisk na kolejne zagrożenie dla zdrowia powodowane przez alkohol. Rzuca także światło, na zalecenie, które niektórzy dają, mówiąc że lampka wina na dzień dobrze wpływa na serce; w rzeczywistości lampka wina dziennie to dość, by spowodować raka piersi u kobiety w trakcie menopauzy! Po co ryzykować picie alkoholu, skoro uzależnia ,jest kancerogenny (jest czynnikiem powodującym raka) oraz zaburza osąd i proces podejmowania decyzji?

 

  • Bądź aktywny fizycznie przez co najmniej 30 minut dziennie. Liczy się każda forma aktywności. Im więcej rodzajów ćwiczeń, tym lepiej.
  • Unikaj słodzonych napojów oraz bogatych w cukier i tłuszcz, a ubogich w błonnik pokarmów.
  • Jedz więcej warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i roślin strączkowych.
  • Ogranicz ilość spożywanych pokarmów słonych oraz przygotowywanych z użyciem soli.
  • Po leczeniu raka pacjenci powinni przestrzegać zaleceń dotyczących profilaktyki antynowotworowej.
  • Nigdy nie żuj, pal ani nie wąchaj tytoniu!

Ważne jest, żeby pamiętać, że rak ma wiele różnych przyczyn. Czynniki zapobiegające opóźniają i zmieniają inne czynniki powodujące raka, ale niestety nie gwarantują życia wolnego od raka.

Allan R. Handysides i Peter N. Landless
tłumaczenie: Adam Kurz, kwiecien 2013r.

Obserwuj nas

Dane adresowe

skrytka pocztowa 216
Bielsko Biała
43-300
Back to top