Za dużo marchewki

Nagłówki w gazetach ogłosiły:”Marchew zapobiega nowotworom szyi i głowy”. Okazało się że według nowych doniesień naukowych, schrupanie pięciu czy sześciu marchewek dziennie może odwrócić rozwój leukoplakii-stanu przedrakowego jamy ustnej i gardła. 

W związku z tą informacją moja przyjaciółka Judyta ,szybko zakupiła sokowirówkę, dzięki czemu mogła codziennie, robić sok ze świeżej marchewki. 
„Ile soku możesz zrobić z pięciu marchewek?”-zapytałem ją pewnego dnia.

Czy to był dobry pomysł?

Rzeczywiście, istnieje wiele dowodów na to, że warzywa mają wielką wartość ze względu na swoją rolę w zapobieganiu różnym chorobom i stanowią ważną część zdrowej diety. Ale dwa kilogramy tej samej jarzyny każdego dnia? 
Organizm Judyty ostatecznie zbuntował się, jej skóra przybrała chorobliwie żółtą barwę. W obawie czy nie jest to przypadkiem żółtaczka w przebiegu zapalenia wątroby, Judyta udała się do lekarza, a ten wyjaśnił jej, że marchew zawiera żółto-pomarańczowy barwnik, zwany Beta –karotenem. Organizm zatrzymuje pewne ilości tej substancji, w zależności od swoich potrzeb, ale jego nadmiar stara się usunąć przez wątrobę,skórę i błony śluzowe. Po wizycie u lekarza Judyta usunęła marchew z diety. Z czasem kolor jej skóry przybrał znowu naturalny i zdrowy odcień. 
Jesteśmy osobliwymi stworzeniami. Sensacyjne odkrycia i gotowe rozwiązania problemów zdrowotnych są przez nas szybko podchwytywane i trudno nam je wyperswadować. 
Marchewkowy fanatyzm nie był pierwszym błędem w życiu Judyty-wcześniej wierzyła bezgranicznie w otręby owsiane. Jednak po kilku miesiącach jedzenia głównie kleików i bułeczek z otrębami,miała ich na tyle dosyć, ze sama postanowiła to zmienić.

Czy rzeczywiście marchew chroni nas przed nowotworami?

Marchew i inne żółte warzywa , jak również żółte i pomarańczowe owoce są bogate w Beta –karoten , który w organizmie ulega przekształceniu w wit. A , która jest jednym z czynników mających rzeczywiście duże znaczenie w zapobieganiu nowotworom. 
Wszystkie witaminy możemy podzielić na dwie grupy-rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach. 
Jeśli spożyjemy za dużo witamin , które są rozpuszczalne w wodzie (grupa wit. B, wit. C) nie ma to większego znaczenia, ponieważ ich nadmiar wypłukiwany jest przez nerki. 
Natomiast w przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A ,D i E )jest zupełnie inaczej. Organizm nie pozbywa się tych witamin inaczej, jak tylko drogą ich zużycia w naturalnie przebiegających procesach matabolicznych. W nadmiernych ilościach wit. A kumuluje się w organizmie i zaczyna działać jak toksyna; może powodować bóle głowy , bóle stawowe, uszkadzać skórę i powodować wypadanie włosów. 
Z tego powodu zostały ustalone określone dawki graniczne dla wit. A i innych rozpuszczalnych w tłuszczach witamin spożywanych w tabletkach, aby nie dopuścić do zatrucia w trakcie suplementacji, w leczeniu niedoborów. 
Wobec Beta –karotenu nie musimy stosować takich ograniczeń, ponieważ organizm potrafi z niego wyprodukować tyle wit A, ile potrzebuje, resztę zaś metabolizuje w inny sposób. Z tego powodu istnieje obecnie trend, aby wit A w kapsułkach i tabletkach zastępować Beta –karotenem. 
Witaminy, sole mineralne i inne substancje odżywcze w najbardziej odpowiedniej formie dla potrzeb organizmu występują w pokarmie naturalnym. 
Organizm może wybierać i wykorzystywać to ,co potrzebuje. Zawsze jednak kiedy spożywamy jeden rodzaj pokarmu lub jedną substancję odżywczą w zbyt dużych ilościach,równowaga w organizmie zostaje naruszona.

Budy Zasłona 18 96-320 Mszczonów

Obserwuj nas

Dane adresowe

skrytka pocztowa 216
Bielsko Biała
43-300
Back to top